Literatuur
Mijn verhalende kunst
Zoals ik jullie al eerder heb verteld, gingen boeken en Evelyne vroeger niet goed samen. Maar dat is nu compleet veranderd: boeken en Evelyne zijn tegenwoordig bijna onafscheidelijk. Vooral wanneer ik een roman in handen krijg, dan ben ik in een hele andere wereld. Er is natuurlijk één uitzondering: historische boeken. Die lees ik enkel wanneer het verplicht is voor school.
Romans zoals The Twisted Series en It Ends With Us spreken me enorm aan, zoals ik eerder al kort heb vermeld. Naast boeken ben ik ook een grote fan van romantische films, en niet te vergeten, misdaadfilms! Al moet ik eerlijk toegeven dat misdaadverhalen me enkel boeien op het scherm, niet in boekvorm.
En het allerbelangrijkste, romanschrijvers mogen zeker niet vergeten worden! Een speciale shout-out naar Ana Huang, een van mijn favoriete auteurs.
Amélie Nothomb


Dit is Amélie Nothomb. Ze is een bekende Belgische auteur die wereldwijd erkenning krijgt voor haar originele en vaak provocerende schrijfstijl. Nothomb schreef al meer dan 30 romans en brak internationaal door met het boek Stupeur et Tremblements, waarin ze haar ervaringen in de Japanse bedrijfswereld op een scherpe, ironische manier beschrijft. Ze won onder andere de Grand Prix du Roman de l'Académie Française en blijft elk jaar nieuwe lezers boeien. Voor mij is zij een belangrijke naam omdat ze complexe thema's zoals identiteit, cultuurclashes en menselijke relaties op een toegankelijke en vaak humoristische manier brengt. Hoewel ik nog geen werk van haar gelezen heb, ben ik erg benieuwd naar boeken zoals Stupeur et Tremblements, omdat het onderwerp en haar stijl me erg aanspreken.
Een van de bekendste werken van Amélie Nothomb is "Stupeur et Tremblements" (Fear and Trembling). Ik koos dit werk omdat het een krachtig verhaal is dat diepgaande thema's verkent en een uniek perspectief biedt op de Japanse cultuur. Het boek vertelt het verhaal van een jonge Belgische vrouw die als tolk in een groot Japans bedrijf werkt en de uitdagingen en conflicten ervaart in de hiërarchische bedrijfscultuur. Ik zou dit boek willen lezen vanwege de manier waarop Nothomb complexe menselijke emoties en interculturele ervaringen weet te vangen. Hier is een fragment uit het boek: "Ik was ervan overtuigd dat ik in Japan zou slagen. Maar ik was vergeten dat de Japanners vreemdelingen zijn die niet weten wat ze willen." Als lezer vind ik het fascinerend hoe Nothomb diepgaande thema's op een boeiende en provocerende manier verkent.
Huislectuur

★★★★✩
"Allemaal willen we de hemel" is een historische roman van Els Beerten. Het boek speelt zich af tijdens en na de Tweede Wereldoorlog en volgt het leven van verschillende jongeren in een Vlaams dorp.
Het verhaal wordt verteld vanuit vier perspectieven: Jef, zijn zus Renée, hun jongere broer Remi en Jefs beste vriend Ward. Ward besluit om aan het oostfront te vechten tegen de Russen. Jef blijft thuis, onder druk van zijn ouders. Na een erge gebeurtenis wordt Ward in het dorp als landverrader beschouwd, terwijl Jef als held gezien wordt, hoewel hij een geheim met zich meedraagt.
Het is een aangrijpend verhaal over vriendschap, idealen, schuld, liefde en verraad. Het perspectief wisselt tussen verschillende personages, wat het verhaal gelaagd en meeslepend maakt.
Ik zou het boek aanraden om te lezen, omdat het de sfeer tijdens de oorlog op een mooie manier weergeeft en mij diep heeft geraakt. Het roept menselijke emoties op en laat je kennismaken met gevoelens en daden waar je door de oorlog misschien nooit aan zou hebben gedacht.

★★✩✩✩
HEX is een horrorroman geschreven door de Nederlandse auteur Thomas Olde Heuvelt. Het verhaal speelt zich af in het rustige dorpje Beek, waar de bewoners al eeuwenlang leven met de aanwezigheid van een vervloekte heks: Katherine van Wyler. Zij loopt met dichtgenaaide ogen en mond door het dorp en verschijnt soms zomaar in huizen. De dorpelingen worden door een organisatie, HEX, gecontroleerd en gedwongen om het bestaan van de heks geheim te houden voor de buitenwereld.
De sfeer is mysterieus en langzaam bouwt de spanning zich op, zeker als enkele jongeren besluiten de geheimhouding te doorbreken. Dit leidt tot angstaanjagende gevolgen en toont hoe snel een gemeenschap kan ontaarden.
Ik raad het boek sterk aan als je houdt van mysterieuze en dystopische verhalen. Ben je meer een liefhebber van realistische boeken, dan zou ik het minder aanraden, omdat het traag leest en weinig emoties oproept. Het verhaal is erg interessant, maar ik zou het zelf niet vrijwillig hebben gelezen. Als er een film van bestond, zou ik die zeker aanraden.

★★★✩✩
Net echt van Saskia De Coster is een roman die op scherpe en vaak ironische wijze de grens tussen werkelijkheid en illusie onderzoekt. In het boek stellen de personages vragen over authenticiteit, identiteit en hoe echt het 'echte leven' nog is.
De Coster gebruikt haar karakteristieke stijl: spits, satirisch en tegelijk filosofisch. Ze speelt met perspectieven en met de dunne lijn tussen het banale en het absurde, waardoor de lezer voortdurend wordt uitgedaagd om na te denken over wat waar is en wat slechts 'net echt' lijkt.
Ik zou het boek aanraden aan mensen die graag vlot geschreven, snel leesbare boeken lezen. Het is ook een vrij eenvoudig boek, waarbij je niet veel hoeft na te denken en dat je gewoon kunt lezen als een rustgevend moment. Het verhaal is op bepaalde momenten ontroerend; je ziet hoe hun leven uit elkaar valt. Het boek is een echte aanrader als je van realistische verhalen houdt, zeker als je een boek wilt lezen waarvan de setting overeenkomt met jouw omgeving, namelijk Antwerpen.
Mijn leeservaringsverslag
Hemelverlangen in een Gebroken Wereld
Het boek Allemaal willen we de hemel van Els Beerten speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog, in het landelijke Vlaamse dorpje Bovenmeer. Door het verhaal heen kom je meer te weten over het leven tijdens en na de oorlog van vier jongeren: Renée Claessen, Jef Claessen, Remi Claessen en Ward Dusoleil. Hun keuzes en onderlinge relaties worden beïnvloed door de gevolgen van de oorlog. Een goed voorbeeld is Ward Dusoleil: in 1943 sluit hij zich aan bij de Duitse collaboratie, omdat hij gelooft dat hij een positieve bijdrage kan leveren en betekenis kan vinden te midden van de oorlog. In het verhaal kom je ook verschillende thema's tegen, zoals liefde, vriendschap, schuld, verraad, en – wat niet onbelangrijk is – de zoektocht naar idealen in een wereld vol oorlog. Naarmate we het einde van het verhaal naderen, wordt de context rond de personages steeds interessanter. Ward streeft naar betekenis en idealisme, wat ertoe leidt dat hij zich aansluit bij de Duitse collaboratie. Deze keuze brengt hem in conflict met zijn omgeving. Jef worstelt met zijn loyaliteit aan zijn jeugdvriend Ward. Renée staat tussen Ward en Jef in; ze kampt met gevoelens van liefde en trouw. En dan is er nog Remi. Hij is de jongste en meest kwetsbare van hen allemaal. Hij wordt het slachtoffer van de beslissingen die de anderen voor hem nemen.
Mezelf kennende, weet ik dat ik niet zo erg geïnteresseerd ben in boeken en verhalen over de geschiedenis, maar dit boek was zo veel meer dan een verhaal over de geschiedenis in Vlaanderen rond de Tweede Wereldoorlog.
Leeservaring
Het boek riep veel emoties op, vooral bij bepaalde fragmenten, zoals het moment waarop Renée de zin uitsprak: "Ik hield van Ward, maar hoe kon ik hem vergeven?" Deze uitspraak bevat veel emotie binnen de context van een oorlog. Het besef dat zij niet de enige was die tijdens de oorlog zo dacht en sprak, maakt het fragment des te aangrijpender. Dit sluit aan bij de pragmatische theorie van Boonstra, meer bepaald het emotionele argument. Ik vind het bovendien belangrijk om mijn mening over Ward te delen. Naar mijn mening maken zijn keuzes hem niet tot een klassieke "slechterik", maar tot een idealist die fouten maakt met tragische gevolgen. Wat me opviel bij de complexe personages, is dat zelfs hun goede keuzes moeilijk zijn, omdat de omstandigheden een grote invloed hebben op hun gedrag.
Reflectie
Het verhaal riep vooral vragen op zoals: Hoe zou ik zelf in zo'n situatie hebben gehandeld? en Zou ik trouw zijn gebleven aan mijn vrienden of aan mijn principes? Wat de personages betreft, vind ik het belangrijk om te benadrukken dat het verhaal erg meeslepend was, juist omdat de personages realistisch en menselijk zijn. Dat aspect zorgde ervoor dat het verhaal aanvoelde alsof je er zelf middenin zat.
Gevoelens tijdens het lezen
Tijdens het lezen kwamen er een aantal gevoelens vaak naar boven. Door de onschuld en het lijden van Remi, die werd meegezogen in de beslissingen van anderen, voelde ik veel sympathie voor hem. Ward's idealisme daarentegen riep frustratie bij me op, omdat zijn keuzes tot verraad leidden. Tegelijkertijd kon ik hem op bepaalde momenten ook begrijpen. En dan was er Renée, die met haar emoties worstelde – onder andere met het conflict tussen liefde en trouw. Dat maakte me verdrietig.
Blijvende indruk
Vertelperspectief
Het verhaal wordt verteld door Ward, Jef, Renée en Remi, wat zorgt voor een meervoudig perspectief. Bij elke keuze die gemaakt wordt, beleef je de situatie vanuit verschillende standpunten. Zo wil Ward een held zijn en besluit hij daarom voor de Duitsers te gaan werken. Hij ziet dat als een goede daad, terwijl Renée zijn keuze als verraad beschouwt. Hierdoor ontstaat er bij haar een innerlijk conflict tussen liefde en afkeer. Het effect is dat de waarheid in het verhaal subjectief wordt en afhankelijk is van het perspectief van het individu.
Tijd en ruimte
Doorheen het verhaal krijg je te maken met afwisselingen tussen flashbacks en het heden. Tijdens de flashbacks beleef je het leven tijdens de oorlog, terwijl je in het heden ziet hoe de personages achtervolgd worden door hun eerdere keuzes. Een voorbeeld hiervan is het moment waarop Jef terugdenkt aan zijn vriendschap met Ward, voordat de oorlog hun levens veranderde. Het verhaal speelt zich af in het landelijke dorpje Bovenmeer. Doordat het dorpje intiem en geïsoleerd is, wordt de impact van de keuzes die de personages maken versterkt.
De personages
Ward is een complex, idealistisch en naïef persoon. Tijdens het verhaal is hij op zoek naar betekenis, wat voor hem tot een tragisch pad leidt. Jef is een twijfelaar die zichzelf scheurt tussen loyaliteit en morele principes. Renée heeft emotionele en innerlijke conflicten, wat haar een herkenbaar en menselijk personage maakt. Zij probeert echter liefde en loyaliteit te balanceren. Remi is een symbool voor verloren onschuld. Hij leeft een tragisch lot doordat anderen zijn keuzes voor hem maken.
Het verhaal bevat thema's en narratieve elementen zoals de complexiteit van keuzes tijdens de oorlog. Door het meervoudige perspectief en de tijdssprongen wordt het een invoelbaar verhaal. Door de setting van het kleine dorpje wordt de impact van de individuele keuzes op de gemeenschap groter. Er is ook een persoonlijke reflectie aanwezig die de lezers confronteert met ethische dilemma's en de diepe reflectie die daardoor wordt opgeroepen. Door de emotionele diepgang en de realistische personages wordt het verhaal aangrijpend en onvergetelijk. Hieruit kunnen we concluderen dat Els Beerten complexe en menselijke verhalen schrijft door thema's als liefde, schuld en idealisme erin te verwerken. Dat zorgt voor krachtige emoties. Het verhaal beantwoordt ook vragen over goed, kwaad en verantwoordelijkheid.
Moderne literatuur


"Hij zag haar in het zachte licht van de ochtenddroom. Haar ogen rustten teder op de zijne, alsof zij zijn ziel in stilte omarmden. Hij voelde zich getrokken tot haar, niet als tot een lichaam, maar als tot een deel van zijn eigen wezen. Haar stem was als een zang van verre sferen, haar aanraking als een fluistering van het onzegbare. En terwijl hij haar hand in de zijne sloot, was het alsof de grenzen van hun lichamen wegvielen en slechts één gevoel hen omgaf: verlangen – stil, innig, eeuwig."
Bron en achtergrond
Het fragment is afkomstig uit Heinrich von Ofterdingen, een onvoltooide roman van Novalis, pseudoniem van Georg Friedrich Philipp Freiherr von Hardenberg (1772–1801). Novalis was een Duitse dichter en filosoof en een belangrijke vertegenwoordiger van de vroegromantiek. Zijn werk combineert filosofie, poëzie en spiritualiteit. Heinrich von Ofterdingen vertelt het verhaal van een jonge dichter, Heinrich, die op zoek is naar de mystieke blauwe bloem, een symbool voor poëzie, liefde en zingeving. Deze roman is een typische Bildungsroman, waarin innerlijke groei, verlangen en de zoektocht naar het ideale centraal staan. Het fragment sprak mij aan vanwege de dromerige, bijna heilige beschrijving van liefde: het is geen fysieke, maar een spirituele verbondenheid, wat typisch is voor de romantiek. De subtiele, verheven erotiek en het gevoel van zielsverwantschap maken het heel bijzonder.
